Woonmodetrend Memphis Makeover: de comeback

Perscentrum Wonen 2014© Het is niet toegestaan deze content in zijn geheel of gedeeltelijk te reproduceren en/of openbaar te maken.

Memphis maakt een comeback! Begin jaren 80 pionierde een groep ontwerpers onder die noemer met primaire kleuren, schreeuwerige prints, opvallende vormen, en verbrak zo alle regels van ‘goed design’. Nu zijn revivals aan de orde van de dag in de wereld van design – in mode nog meer dan in interieur – maar wat Memphis uitzonderlijk maakt, is dat veel mensen het eigenlijk heel lelijk vonden én vinden. Maar Memphis anno nu is met zijn tijd meegegaan. We houden het grafische, geometrische en ondeugende, terwijl de clashende kleuren plaatsmaakten voor natuurlijke tinten en materialen zodat je huis geen fashion victim wordt. Ben jij klaar voor een MEMPHIS MAKEOVER?

Perscentrum-Wonen---Memphis-9b
Jurk van Acne, fauteuil Klara van Patricia Urquiola voor Moroso via Co van der Horst

Wat is Memphis?

De Memphisgroep werd opgericht in 1980 toen de 60-jarige, gevestigde Italiaanse ontwerper Ettore Sottsass een groep jongere ontwerpers en architecten bij hem thuis uitnodigde om zijn ideeën voor een nieuwe meubelcollectie te bespreken. Gek genoeg vormde de titel van een liedje dat die avond herhaaldelijk voorbij kwam de inspiratie voor de naam van de groep. Memphis, als verwijzing naar Egypte en de culturele hoofdstad van de oude farao’s enerzijds, en Elvis Presley, rock ’n roll en Amerikaanse suburbs anderzijds.

Het is die zogenaamde ‘slechte smaak’ die leidend werd voor het werk van de groep. Voorschriften waren er niet, een gezamenlijke ideologie wel. Het moderne design uit de jaren 70 was stijlvol, maar onpersoonlijk en kleurloos volgens de Memphis-oprichters. Een tirannie van goede smaak zonder ziel, waar ze zich in groepsverband van zouden bevrijden.

Felle kleuren en onconventionele materialen vormden een grote tegenstelling met het zwart en bruin en de pure materialen die de hoofdrol speelden in modernistisch design. De opzichtige prints, kitsch invloeden en bonte kleurencombinaties, waar het radicale Studio Alchimia in de jaren 70 mee begon te experimenteren, werden voortgezet. Vanwege zijn ‘lack of culture’ werd plastic laminaat hét favoriete materiaal, naast bedrukt glas en industriële materialen als thermoplastic, glitter finishes, neon buizen en verzinkt plaatstaal.

De Memphisgroep werd een fenomeen in de media, terwijl de tendens in de designwereld er één was van ”you either love it or you hate it”.

Perscentrum-Wonen---Memphis-1b
V.l.n.r. Bijzettafel met rood frame van Moroso via Mobilia Woonstudio; zwarte boekenkast Nuvola Rossa van Cassina via Co van der Horst; vaas van Sieger via Mek; vintage pot is privébezit. Tafellamp Oceanic van Michele de Lucchi voor Memphis Milano via Edha; bank The Rits van Bertjan Pot voor Gelderland via Mobilia Woonstudio; kussens op de bank Printed & Embroidered van Nathalie du Pasquier voor Wrong for Hay; bijzettafel Ding van Normann Copenhagen via Strand West. Op tafel gymhaken en Lens Base Cork van Wrong for Hay. Gele vloerlamp van Vertigo Bird via Mobilia Woonstudio; gestapelde houten bijzettafels Square van Gelderland via Co van der Horst. Donkergroen kussen van stof van Raf Simons voor Kvadrat via Edha; kussens Printed & Embroidered van Wrong for Hay. Fishbone tafeltje van Patricia Urquiola voor Moroso via Co van der Horst; pastelvaas van Scholten & Baijings voor Arita Japan; zwart-wit vaas van Bitossi via Mek. Behang Goldsmiths Wallpaper van Custhom. Mintgroene plissérok van David Laport; groene sokjes van Cos; waterschoenen Jelly Heel van American Apparel.

Vormgrapjes

De Memphis groep vond dat het allemaal wel wat vrolijker mocht in het interieur na al het serieuze modernistische design. En behoefte aan humor raakt nooit uit de tijd! Met grappige en speelse elementen geef je je interieur een Memphis spirit.

Een echte designklassieker is de Carlton room divider van Ettore Sottsass. Opgebouwd uit gestapelde, losse panelen laminaat in felle kleuren doet de kast denken aan een totempaal. Bovenop hebben de panelen de vorm van een mannetje dat met gespreide armen op de kast staat. De Carlton staat nu in het museum, maar de zwarte, opvouwbare boekenkast van Cassina lijkt ook zijn armen omhoog te steken. En door verschillende houten bijzettafels te stapelen, creëer je hetzelfde effect.

De Memphis groep liet zich inspireren door de Amerikaanse suburbs, de buitenwijken waar de huizen uniform en netjes in een rij staan, met een auto voor de deur en de fabriek aan de buitenrand van de wijk. De vloerlamp in de vorm van zo’n fabriek is er één in de serie die stereotypen uit de suburb op de hak neemt. Een dikke rookwolk vormt de lichtkap van de lamp. Grappig maar ironisch bedoelt, en daarom helemaal Memphis 2.0.
De vloerlamp met diagonale buizen op een roze voet en een gele lampenkap is een origineel Memphis ontwerp. Michele de Lucchi, de tweede topman binnen de groep, ontwierp Oceanic in het eerste jaar na oprichting en dat maakt de lamp een perfecte representatie van alles waar de groep voor stond. Uiterlijk boven functie, met onconventionele vormen en materialen, en zwart-wit met kleur. De klassieker is nog steeds te koop.

Carlton Room Divider
De Carlton Room Divider van Ettore Sottsass

Stay tuned voor meer beelden van woonmodetrend Memphis Makeover, die tot stand kwam in samenwerking met en werd gepubliceerd in Eigen Huis en Interieur.

Productie en fotografie: Floor Knaapen, assistentie Marloes van den Berg, Kayleigh Martens
Visagie: Danine Zwets / Angelique Hoorn
Model: Joss / Paparazzi
Tekst: Dewi Pinatih

Woonmodetrend Memphis Makeover is in zijn geheel te zien in ons gloednieuwe Trend Compass trendboek. Kijk hier hoe je deze kunt bestellen.