Best Of Design Academy: vindingrijk vlechtwerk

Geweven en gevlochten, maar ook gegoten en gepolijst: vlechtwerk met natuurlijke materialen als riet en hout maakt een comeback in het interieur nadat het lange tijd uit de gratie was en zelfs naar de tuin werd verbannen.

Jonge ontwerpers met een gedeelde passie om oude ambachten nieuw leven in te blazen en zich te ontfermen over de technieken en de makers, of om juist op een persoonlijke ontdekkingstocht te gaan, slagen erin te innoveren. Dat blijft niet onopgemerkt. Landscapes Within van Wiktoria Szawiel werd geëxposeerd in de toonaangevende Mint Gallery in Londen, goed en wel voordat het ook maar op de eindexamenexpo was gepresenteerd, en Jasmina Grase’s Meet the Wicker heeft in thuisland Letland zelfs al awards voor ´Best Product Design of 2014´ in ontvangst genomen.

JasminaGrase_Meet the Wicker_FemkeRijerman

Een frisse wind door de kast

Een aantal jaren geleden verhuisde Jasmina Grase van Letland naar Eindhoven. Toen had ze al het idee om na haar studie terug te keren en haar opgedane kennis door te geven aan lokale ambachtslieden. Zoals de familie van rietwevers die ze ontmoette tijdens een onderzoek. Al tientallen jaren werken deze wevers met hun zelf verbouwde riet. In de tussentijd was er in hun werkwijze en ontwerpen niet veel veranderd. Grase was de frisse wind, die de werkplaats op zijn kop zette.

Meet the Wicker verbindt industrie met ambacht, door een industrieel vervaardigd metalen frame te combineren met handmatig vlechtwerk. De meubels die daaruit ontstaan geven het vlechtwerk een upgrade waarin de schoonheid en kwaliteiten van het riet een hoofdrol spelen. Zo zorgt de vlechtstructuur in de kast voor ventilatie die hem ook geschikt maakt voor het opbergen van textiel, en zorgt de dichte vlechtstructuur van de zitting van de kruk voor een ‘kusseneffect’ van elasticiteit met een lange levensduur.

MartinaLasinger_Wood weavings

Kast onder spanning

Martina Lasinger is niet afhankelijk van anderen om iets voor haar te maken. Lasinger’s ontwerpen komen altijd geheel uit haar eigen handen: ze leerde zelf de machines besturen en het gereedschap hanteren.
Weven met hout klinkt moeilijk, maar het lukte Martina Lasinger met een wonderlijk mooie kast als resultaat. Lasinger verwerkte repen beukenhout van Bendywood®  – “zo slap als spaghetti,” zo zegt ze zelf – in een gewoven structuur die door het patroon sterk genoeg is om zichzelf staande te houden. Zonder dat daar een schroefje of druppel lijm bij komt kijken. Kast Wood Weavings is stabiel genoeg voor gebruik in huis of in de openbare ruimte en geeft een spannend effect wanneer je er langsloopt. Het patroon en de rondingen spelen met het licht, waardoor een moiré effect ontstaat.

Wiktoria Szawiel_Landscapes Within1

Poëtisch polijstwerk

Ook voor Wiktoria Szawiel speelde haar land van herkomst, Polen, een belangrijke rol. Ze gaf zichzelf de opdracht haar herinneringen en heimwee naar het landschap waarin ze opgroeide te vangen in een fysiek object. De verschillende aspecten van dat landschap verbeeldt ze met hout, gevlochten riet en rotan die ze vereeuwigt in een bad van epoxy. Vervolgens gaat ze de epoxy te lijf met schuurmachines om meubels te vormen die de structuren van het vlechtwerk en hout blootleggen. Dankzij de melkachtige hars ontstaan kunstmatige fossielen van de natuur die heel toepasselijk Landscapes Within heten.

Wiktoria Szawiel_ Landscapes Within Collection