De badkamer van de toekomst is als een hotel voor thuis

Als er in de toekomst één ding zal zijn waar we bewust tijd voor moeten maken, dan is het tijd voor onszelf. De plek waar we ons even terug kunnen trekken in ons eigen huis wordt daarom extra belangrijk, en daar komt de badkamer om de hoek kijken. Een inrichting die luxe uitstraalt en bovendien uiterst functioneel is, maakt dat je schaarse me-time hier optimaal benut. Dat voelt alsof je in een fijn hotel bent, maar dan met het gemak van thuis, waar alles z’n eigen plekje heeft.

Perscentrum Wonen Grohe ZZH_T27618Z02_003_02
Foto: Wellness voor thuis met Grohe F-digital Deluxe, www.grohe.nl 

Sanitairmerk Grohe deed samen met keramiekfabrikant Villeroy & Boch onderzoek naar wat mensen over twintig jaar van hun badkamer verwachten. Naast wensen voor spa en wellness opties, rolden daar twee innovatieve thema’s uit. Badkamers zullen zich in de toekomst aan persoonlijke wensen aanpassen door middel van customised instellingen. Doordat die settings in de cloud opgeslagen zijn, is zowel de badkamer thuis als die in een hotel altijd voor individueel ultiem comfort ingesteld. Denk aan de temperatuur en de hoogte van de wasbak, maar ook projecties die zorgen voor de sfeer die jou aanstaat. Daarnaast zal de Zero Emmissions badkamer er voor zorgen dat je kunt badderen en relaxen zonder schuldgevoel. Sinds trends nooit uit de lucht komen vallen, zijn er nu al oplossingen op de markt waarmee je je badkamer toekomstbestendig maakt. Zoals de F-digital Deluxe cabine van Grohe, een uniek concept waarmee je je douche verandert in een persoonlijke spa. F-Digital Deluxe is te bedienen door alle iOS (Apple) en Android smartphones en tablets en zorgt voor sfeerverlichting, ontspannende muziek en zachte stoom.

Hotelgrandeur voor thuis

Een ruim bad of inloopdouche, modern design, rijke verzorgingsproducten, vloerverwarming en een overvloed aan fluffy handdoeken: badderen in een hotel is als een klein cadeautje. Die ervaring zou je elke dag wel willen! Gelukkig is bijzonder design beschikbaar voor iedereen. Daarmee creëer je thuis datzelfde luxe gevoel.  

perscentrumwonen-alape-dupont-corian-badkamer
Foto links: Wastafel Unisono van Alape, www.alape.com. Foto rechts: Wastafel Serenity van DuPont™ Corian®, www.portraitsoflife.corian.com   

Innovatie rond de wasbak

Een hotelkamer is tegenwoordig niks zonder uitgesproken sanitair design. De bijzondere materialen en vormen die voorheen voorbehouden waren aan de hospitality branche, zijn er nu ook voor thuis. Een ronde wastafel is zo’n design statement. Het unieke design van de wastafelzuil van Alape is mogelijk door een innovatief en flinterdun geglazuurd staal. Geglazuurd stalen waskommen bieden vormzuiverheid tot op de millimeter en kwaliteit op het hoogste niveau. Dit voor Alape karakteristieke materiaal is licht van gewicht en harder dan graniet of smaragd en kenmerkt zich door een hoge slagvastheid. De kraan kan in de muur worden bevestigd of vrijstaand naast de pilaar worden geplaatst.

Wie de chique uitstraling van een hotel nastreeft maar er in plaats van standaard liever op los customiset, kan terecht bij het vernieuwde assortiment van DuPont™ Corian®. De schoonheid van Corian® ligt in zijn aanpassingsvermogen. Het is een veelzijdig materiaal, dat organische of rechte vormen kan aannemen zodat ontwerpen aan ieders persoonlijke voorkeur kunnen worden aangepast. De mooie lijnen van de Serenity wastafel in combinatie met een stalen frame en Corian® Deep Sable (met de DeepColour™ Technology) zorgen voor een elegant samenspel en maken de badkamer tot een blikvanger die doet denken aan een luxe hotelsuite.

Perscentrum Wonen Geesa-Tone shower

Foto: Geesa Tone badkameraccessoires, www.geesa.nl  

Tot in de puntjes verzorgd

In een hotelkamer vind je geen allegaartje van bakjes en houders. Wie voor de luxe look gaat, zorgt er dus voor dat alles bij elkaar past. Geesa is een Nederlands merk voor badkameraccessoires dat wereldwijd aan luxehotels levert. Het merk werkte samen met topdesigners Marcel Wanders en Gijs Bakker en de nieuwste collectie Tone won een prestigieuze iF design prijs voor zijn elegante, slanke en compacte vormgeving. Nu zijn de producten – van zeeppomp tot handdoekring – er naast chroom ook in goudkleur voor een weelderige uitstraling.

Optimaal persoonlijk gemak

Een ochtendroutine moet vlekkeloos verlopen om optimaal aan de dag te beginnen. En dus moet alles zijn zoals jij het het liefst hebt. Daar kan fijn design een handje bij helpen. Wanneer er dan ook nog een vrolijke soundtrack op de achtergrond klinkt, staat niks in de weg van een goede start van een nieuwe dag!

Perscentrum Wonen-Geberit DuoFresh Sfeer
Foto: Geberit DuoFresh, werkt met de toiletpot van de meeste fabrikanten, www.geberit.nl 

Fris en fruitig

Ook al bevindt de toilet zich in de badkamer, je wilt je ochtendritueel niet doorbrengen in toiletluchtjes van jezelf of huisgenoten. De nieuwste innovatie van Geberit zorgt ervoor dat je de dag altijd fris en fruitig begint met behulp van de Geberit DuoFresh. In de ingebouwde stortbak zit een ingenieus luchtzuiveringssysteem verwerkt die je inschakelt met een druk op de bedieningsplaat. Het zuigt vieze luchtjes direct uit de pot, voordat die zich door de ruimte kunnen verspreiden. Wie zei dat het leven niet over rozen ging?

Perscentrum Wonen Kartell-Grohe
Foto links: Kartell by Laufen. Foto rechts: Grohe en Philips Aquatunes, www.grohe.com 

Kleur en soundtrack als soundtrack

Kleur geeft de badkamer een persoonlijke touch. Kartell ontwikkelde kunststof badkamermeubels in sfeerversterkende kleuren: zo zorgt blauw voor sereniteit, oranje voor licht en zon, terwijl amber een klassieke elegantie ademt. Muziek maakt het af. Met de nieuwe waterdichte speaker van Grohe en Philips mag de smartphone veilig op het droge blijven. De bluetooth speaker zet je op de badrand of bevestig je op oorhoogte aan de douchestang. Begin de dag met een dansje!

Zonder schuldgevoel

Volgens het onderzoek van Grohe en Villeroy & Boch gaan steeds meer mensen bij het (ver)bouwen van hun badkamer bewuster om met energiebesparing en andere energie-efficiënte aspecten. Dit bewustzijn zal de komende jaren alleen maar groeien: in de badkamer van de toekomst zullen zuiverende en energieopwekkende kwaliteiten er zelfs voor zorgen dat we zonder schuldgevoel kunnen douchen en badderen. Dit is wat je nu al kunt doen voor een extra relaxt gevoel.

Perscentrum Wonen Dornbracht-Hansgrohe
Foto links: Dornbracht CL.1 mengkraan, www.dornbracht.com. Foto rechts: Hansgrohe Raindance douche, www.hansgrohe.nl 

Water besparen

Verspilling van water is niet alleen slecht voor het milieu, maar ook voor je portemonnee. GROHE stimuleert liefhebbers van een warme douche om dit zo efficiënt mogelijk te doen met het initiatief Nationale WaterSpaarders. Vijf minuten douchen is genoeg om te wassen, wakker te worden en alvast de dag door te nemen, maar kort genoeg om waterverkwisting te voorkomen. Misschien even oefenen voor langzame starters, maar de verfrissend lagere water- en energierekening zijn de moeite meer dan waard.3

Ook design kan een rol spelen bij besparen, iets waar Hansgrohe graag een handje bij helpt. De nieuwe Raindance handdouche is uitgerust met een knop waarmee je tussen drie waterstanden zapt. RainAir verrijkt waterdruppels met lucht, zodat je minder water verbruikt zonder het te merken, terwijl de Whirl stand vermoeide spieren masseert.

Je kunt ook besparen door niet na de minste geringste zweetdruppel onder de douche te springen. De nieuwe, strak vormgegeven mengkraan CL.1 van Dornbracht strekt zich elegant de hoogte in. Die grotere afstand tussen uitloop en wasbak geeft je meer ruimte voor kattenwasjes of haren wassen aan de wastafel. Bovendien is de speciaal ontwikkelde sprayface van 40 aparte, zachte stralen en een doorstroom met maar 3,9 liter per minuut superzuinig in verbruik.

3 September is Nationale Waterspaardersdag, www.missingchapter.org